Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

Ingyenes szállítás

csomagpontra ingyen 10 000 Ft-tól*

TES(Z)TKÖZELBEN – OLIGHT HS2 – MAGASRA TESZI A MÉRCÉT

Turista magazin - tesztrovat
TES(Z)TKÖZELBEN – OLIGHT HS2 – MAGASRA TESZI A MÉRCÉT

Egy újabb fénykibocsátó eszköz érkezett a szerkesztőségünkbe az Olight magyarországi forgalmazójának jóvoltából. Tesztalanyunk a HS2 típusnévvel büszkélkedik, és gyártója elsősorban a futókat kívánja megcélozni vele.

 

Fejlámpánk 125 × 95 × 43 milliméteres papírdobozát kézbe véve már sejtettem, hogy valóban apró és igen könnyű a tesztalany, a csomagoláson belül rejtőző cipzáras, kék-fekete színű, hordozófülecskével felszerelt tokot felnyitva pedig ez a sejtés kapásból beigazolódott. A tokban nemcsak a fénykibocsátó eszköz kapott helyet: az Olight egy többnyelvű használati utasítást, egy töltőkábelt (egyik végén USB-, a másikon mikro-USB-csatlakozóval) és két műanyag kábelrögzítő elemet is beleszuszakolt a pakkba. Utóbbiakból egyébiránt már gyárilag is van kettő a fejpánton, úgyhogy ezek csak tartalékok, de mindenképpen klassz, hogy az alapfelszereltség részét képezik.

A HS2-t kézbe véve olyan érzésem támadt, mintha nem lenne a kezemben semmi. Merthogy annyira könnyű. Fel is tettem gyorsan a konyhai mérlegre, hogy megbizonyosodjak a gyártó által megadott tömegadat (115 gramm) hitelességéről. 117 grammot olvastam le a kijelzőről, tehát az adat stimmel (1-2 gramm hibahatáron belül van). Ezt a méricskélési vágyamat egyébként olykor kissé én is kórosnak tartom, de mivel alapból kételkedő típus vagyok, természetemből fakadó bizonyosságszerzési lehetőségként igyekszem tekinteni rá.

A másik két szembetűnő dolog a HS2 rendkívül letisztult dizájnja, valamint az alkalmazott anyagok és az összeszerelés minősége volt. A domináns matt feketéhez királykék elemek (Olight-felirat a fejpánton, vezérlőgomb, töltöttség-ellenőrző gomb, lámpafejszegély) társulnak, ami szerintem kifejezetten jó, mindenféle hivalkodástól mentes, ugyanakkor elegáns párosítás. A fényvisszaverő elemekkel ellátott, 25 mm széles, elasztikus anyagú fejpánt széles határok között állítható, a fénykibocsátó eszköz viselési komfortját pedig a diszkrét méretű (71 × 42 × 19 mm) akkumulátorház fejjel érintkező felületén elhelyezett vékony szivacsbetét hivatott tovább növelni. Az egész cucc kifejezetten kényelmes, megfelelő pántbeállítás mellett egy picit sem mozog ide-oda sem gyaloglás, sem futás közben, még akkor sem, ha az ember szándékosan rockeresen rázza az ember a fejét.

A szintén aprócska, csupán 45 × 23 × 24 mm-es lámpafej különleges csemege: a feketére eloxált alumíniumból készült egységben két darab Cree XP-G2 LED kapott helyet egy-egy eltérő karakterisztikájú TIR-lencse (Total Internal Reflection) mögött, amelyek a két fő megvilágítási módhoz tartozó szórásképek (koncentrált és szélesen terülő fénycsóva) kialakítását hivatottak biztosítani. Nagyon finom kis darab, ráadásul nagyon széles tartományban, 180 fokban állítható, tehát függőlegesen felfelé vagy lefelé is világíthatunk, ha kedvünk úgy tartja. A szögállás fokozatmentesen szabályozható, a lámpafej és a lámpafejrögzítő idom közti súrlódást pedig sikerült olyan klasszul belőnie a gyártónak, hogy még aktív mozgás közben sem kezd el elmászni az általunk beállított dőlés. A lámpafej oldalából egy rövidke, mintegy 60 mm-es, vezérlőgombbal felszerelt csatlakozóban végződő kábel teremti meg az összeköttetést az akkumulátorból érkező, spirálisan tekert szakaszt is tartalmazó kábellel. Átmérőjük és tapintásuk alapján egyébként kifejezetten strapabírónak tűnnek a kábelek.

A be-ki kapcsolás, valamint az egyes fokozatok kiválasztása pofonegyszerű mutatvány, hiszen csak a kesztyűben is kezelhető, határozott nyomásponttal rendelkező vezérlőgombot kell nyomkodnunk. A fejlámpa az egyszeri rövid lenyomást, a dupla és a tripla lenyomást, illetve a hosszabb lenyomást tekinti „felhasználói utasításnak”, a be-ki kapcsolást és az üzemmódok közti váltásokat pedig fokozatos fényerőcsökkentéssel és -növeléssel oldja meg, ami kifejezetten felhasználóbarát, hiszen van ideje a szemünknek, hogy hozzászokjon a változáshoz. Azt az egyet azért nem árt észben tartani, hogy bekapcsolásnál a HS2 a lehető legnagyobb fokozaton startol, ez a tulajdonsága pedig nem konfigurálható, tehát nem állíthatjuk be, hogy például a legtakarékosabb üzemmóddal nyisson.

A LED-ek külön-külön és együtt is üzemeltethetők, kisebb és nagyobb fokozaton egyaránt, ráadásul vészvillogásra is képesek, így összességében hét különböző üzemmód csalható elő az IPX4-es besorolású, teljesen időjárásálló fejlámpából. Még mielőtt rátérnénk az egyes üzemmódokra, gyorsan megosztunk egy-két olyan közérdekű információt, amelyek nem derülnek ki feltétlenül a használati utasítás többszöri elolvasása után sem. A bevezetőben már említett dokumentumban a High Beam („magas fokozatú fénycsóva”) és a Low Beam („alacsony fokozatú fénycsóva”) kifejezéssel látták jónak leírni az egyes LED-eket, ezzel azt sugallva, hogy különbség van köztük, ha úgy tetszik, az egyik erősebben világít a másiknál. Mindkét LED Cree XP-G2 típusú és egyforma erősek. A különbség nem a LED-ekben, hanem az eléjük helyezett TIR-lencsék karakterisztikájában van, aminek következtében az egyik koncentrált, a másik szélesen terülő fénycsóvát produkál. A szőrszálhasogatásnak az volt a célja, hogy tiszta legyen: a High Beam a koncentrált fénycsóvájú, a Low Beam a szélesen terülő fénycsóvájú LED, fényerejük pedig alacsony (50 lumen) és magas fokozaton (200 lumen) is megegyezik, ha külön-külön üzemeltetjük őket. Együttes használat esetén (ezt a Mixed Beam, azaz „kombinált csóva” terminussal írja le a használati) ezek a lumenértékek összeadódnak. A HS2 maximális fényáramát (400 lumen) tehát úgy kapjuk meg, hogy mindkét LED magas fokozaton világít (200 + 200 lumen = 400 lumen), a minimális fényáramot (50 lumen) pedig úgy tudjuk előcsalogatni, hogy vagy a koncentrált, vagy a szélesen terülő fénycsóvájú LED-del világítunk alacsony fokozaton.

Az Olight HS2 üzemmódjai (zárójelben az egyes üzemmódokhoz tartozó fényáramértékekkel és üzemidőkkel)

– Koncentrált + szélesen terülő fénycsóvájú LED magas fokozaton (400 lumen, 2 óra 12 perc)
– Koncentrált + szélesen terülő fénycsóvájú LED alacsony fokozaton (100 lumen, 9 óra)
– Koncentrált fénycsóvájú LED magas fokozaton (200 lumen, 4 óra 30 perc)
– Koncentrált fénycsóvájú LED alacsony fokozaton (50 lumen, 18 óra)
– Szélesen terülő fénycsóvájú LED magas fokozaton (200 lumen, 4 óra 30 perc)
– Szélesen terülő fénycsóvájú LED alacsony fokozaton (50 lumen, 18 óra)
– Vészvillogás (S. O. S)

Az Olight HS2 vezérlőgombja
– Egyszeri lenyomás: bekapcsolás (mindkét LED magas fokozaton startol) + váltás az egyes megvilágítási módok alacsony és magas fokozata között
– Kétszeri lenyomás: a koncentrált vagy a szélesen terülő fénycsóvájú LED vagy mindkét LED kiválasztása (tehát a fő megvilágítási módok és a kombinált megvilágítási mód kiválasztása)
– Háromszori lenyomás: vészvillogás aktiválása (bármelyik üzemmódban aktiválható)
– Hosszabb egyszeri lenyomás: kikapcsolás

A 85 méteres „hatótávolságú” HS2 fejpánton elhelyezett, négyfokozatú töltöttségjelzővel bíró (2000 mAh-s; 3,7 V-os; lítiumpolimeres) akkumulátora sztenderd mikro-USB-kábellel tölthető, sőt még akusztikus jelzést is kiad, ha már nagyon lemerülőben van. A gyártó leírása szerint az akkumulátor 350 teljes töltési ciklust követően is megőrzi eredeti kapacitásának 70%-át. Ezt mi egy hónap tesztelést követően természetesen nem tudjuk alátámasztani vagy cáfolni, az viszont fix, hogy a teljesen lemerült telepet mintegy 3 óra alatt teljesen fel lehet tölteni. Tetszett, hogy a gyári akkumulátor akusztikus jelzést is kiad, ha töltöttségi szintje 10% alá csökken.

A LED-eket külső áramforrásról, közvetlenül is táplálhatjuk, tehát egy USB-s power bankkal a tarsolyunkban akkor sem kell beszüntetnünk a fénykibocsátást, ha a H2S akkumulátora lemerült. Ez egy állati klassz funkció, amelynek köszönhetően akár meg is sokszorozhatjuk fejlámpánk üzemidejét, például úgy, hogy egy combosabb, 10–12 ezer mAh-s külső táppal kötjük össze. Én megtettem, és maximális fokozaton (400 lumennel) több mint tíz órán át áradt a fény a kis lámpafejből. És itt kell gyorsan szót ejteni a vezérlőgombbal ellátott csatlakozóelemről, amely alapállapotban – azaz a gyári akkumulátor mikro-USB-csatlakozójával összedugva – időjárásálló, e tulajdonságát azonban elveszíti, ha egy külső áramforrás sztenderd USB-kábelét illesztjük bele. Hogy miért? Mert a normál töltőkábelek fejrészét nem veszi körbe semmilyen szigetelés, ezért nagyon egyszerűen beázhatnak. A lényeg az, hogy szakadó esőben nem célszerű power bankról táplálni a fejlámpát, csakis abban az esetben, ha valahogy megoldottuk a csatlakozóelemek szigetelését. Tippeket (szigetelőszalag, országúti bringa tömlőjéből vágott csövecske két apró kábelkötegelővel stb.) most nem fogok adni, nehogy valaki miattam veszítse el azt az 5 év garanciát, amelyet az Olight a HS2-re vállal.

Élmény volt használni ezt a fejlámpát, és ahogy azt magazinunk júniusi számában már kezdeti benyomásaink alapján is megtettük, most, egy hónapnyi tesztelést követően még határozottabban ki tudjuk jelenteni: a versenytársai sorából több paramétere alapján is kiemelkedő szerkezet nemcsak futáshoz, hanem szinte minden outdoor tevékenységhez remek választás. Erősen ajánlott termék, ha pedig még egy ultratakarékos (10–25 lumenes) üzemmódja és egy külső áramforrásokhoz való, vízhatlan csatlakozókábele is lenne, még a Tökéletes Fejlámpa címet is kiérdemelhetné. Az 5 év garanciáért természetesen extra piros pont jár.

Forrás: Turista magazin